Marie Kondo - Čarolija pospremanja koja će vam promijeniti život (recenzija)

Apdejt (11.3.2016.): recenziju nove knjige "Probudi radost" možete pročitati ovdje!

Apdejt (29.1.2016.): knjiga je već neko vrijeme dostupna i na hrvatskom jeziku, a ako je želite osvojiti u darivanju, kliknite ovdje i slijedite pravila darivanja. Sretno svima!

Danas bih s vama željela podijeliti još jednu recenziju knjige o organiziranju, koja mi se, moram priznati, vrlo svidjela. Radi se o knjizi Marie Kondo, Čarolija pospremanja koja će vam promijeniti život: Japanska vještina raščišćavanja i organiziranja (na engleskom jeziku: The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing). Koliko sam uspjela izguglati, knjiga još nije prevedena na hrvatski jezik pa je naslov moj slobodni prijevod.

Za ovu sam knjigu prvi put čula na JuTjubu prije nekoliko mjeseci i iskreno, ostala ugodno iznenađena pozitivnim komentarima čitatelja što me je potaknulo da je i sama pročitam. Neki su recenzirali knjigu, a neki i snimili filmiće u kojima se oslobađaju nereda prema metodi opisanoj u knjizi. Osim recenzija i praktičnih primjera, na JuTjubu možete i poslušati cijelu knjigu (klikom na ovaj link).

KonMari metoda

Daklem, autorica knjige, Marie Kondo, je Japanka koja živi i radi u Tokiju, a vlasnica je tvrtke koja ljudima pomaže u pospremanju i organiziranju njihovih domova. U ovoj je knjizi opisala tzv. KonMari metodu pospremanja (naziv metode nastao je kao kombinacija njezinog imena i prezimena). Ako pravilno upotrijebite ovu metodu, odnosno najprije se riješite nepotrebnih stvari pa onda kompletno organizirate prostor i to u jednom valu, autorica se "kune" da više nikada nećete imati problema s neredom.

Ova me tvrdnja vrlo zainteresirala i jedva sam čekala pročitati njene savjete. :) A savjeta je zbilja mnogo pa ću ovdje izdvojiti samo one najbitnije i meni najzanimljivije (no, nemojte se obeshrabriti, knjiga je stvarno pisana razumljivim jezikom, lako se čita, a kad je primite u ruke, pročitat ćete je u jednom dahu). 

Jedan od autoričinih prvih savjeta je taj da najprije pokušate vizualizirati svoj život bez nereda, a onda i bez stresa kojeg taj nered uzrokuje. Vizualizacija cilja kojeg želite postići mentalno će vas pripremiti na sam proces pospremanja.

Isto tako, savjetuje da se nepotrebnih stvari riješite u jednom valu. To znači da se stvari nećete rješavati malo pomalo (npr. danas ću baciti stare knjige, prekosutra majicu koja mi ne treba, za dva tjedna dokumente iz banke i poderane traperice, a za tri mjeseca dvije fotke), nego ćete ciljano odvojiti vrijeme i raščistiti cijelu kuću. Iako mi se u početku ovaj savjet činio neizvedivim, filmići na JuTjubu su me ipak razuvjerili. Naravno, kuću nećete raščišćavati bez jela, sna i odmora, ali nećete dopustiti da se ono oduži na mjesece i godine.

Autorica spominje i da je jedna od najvećih grešaka koje ljudi rade raščišćavanje prema lokaciji, a ne kategoriji. Daklem, nemojte raščistiti prvo spavaću sobu pa onda dnevnu, nego stvari podijelite prema kategorijama, npr. odjeća, knjiga, papiri itd.

E, sad, kako se uopće početi rješavati nepotrebnih stvari? Mnogi autori knjiga o organiziranju predlažu da se zapitamo barem nekoliko pitanja, no Kondo značajno pojednostavljuje ovaj proces tvrdeći da je dovoljno samo jedno: "Usrećuje li me ova stvar?" U biti, ako malo bolje promislim, to je jedno pitanje srž svih drugih i iako je na prvi pogled malo neobično (npr. kako će me sad usrećiti gulilica za krumpir), ipak ima smisla (praktičnija je za guljenje od noža, a to me veseli jer krumpire brže ogulim).

Does this spark joy?
Već sam spomenula da autorica savjetuje podjelu stvari prema kategorijama, no, osim podjele, zagovara i točan redoslijed oslobađanja od nereda. Spominje da je najlakše krenuti od odjeće i knjiga pa preko papira i različitih predmeta do stvari koje imaju sentimentalnu vrijednost. Naglašava da je važno sentimentalne predmete ostaviti za kraj jer ako krenete s njima, veća je vjerojatnost da proces raščišćavanja nećete nikad dovršiti.

Još jedan zanimljivi savjet odnosi se na članove obitelji. Kondo spominje da biste članovima obitelji trebali zabraniti kopanje po stvarima kojih ste se odlučili riješiti jer će vam pokušati nametnuti krivnju zbog bacanja određenog predmeta (npr. "Pa daj, nemoj ovo baciti, još uvijek ti dobro stoji!"). U ovim sam se riječima bome prepoznala i izmamile su mi osmijeh na lice jer moja mama uvijek nešto nađe u stvarima koje mi ne trebaju (nekad je to korisno, da ne bi bilo zabune, ali u većini slučajeva samo sebi napravi veći nered u ormaru).

U nastavku knjige autorica opisuje i način na koji je najbolje krenuti u rat s neredom. Naglašava da je sve stvari iz iste kategorije potrebno staviti na jednu hrpu (da, iz ormara izvadite i čarape), prostrti ih na pod ili krevet, svaku stvar primiti u ruke i zapitati se čini li vas sretnim pa onda one stvari koje želite sačuvati sortirati, organizirati i pospremiti na mjesto gdje pripadaju (svaka stvar treba imati svoje mjesto). Smatra da novce nije potrebno trošiti na skupe organizatore, nego se mogu iskoristiti i stare kutije za cipele.

Zanimljiv je i dio o pospremanju odjeće. Autorica, naime, zagovara vertikalni pristup pospremanju, znači nije ljubiteljica pospremanja majica na hrpice, nego smatra da ih je bolje pospremiti jednu kraj druge (da stoje uspravno). Iako ova metoda odlično funkcionira u ladicama ili kutijama, još nisam dokučila kako majice uspravno složiti na policama, naravno bez korištenja kutija. Ovako bi recimo izgledala jedna kutija s donjim rubljem (klik za prikaz filmića na JuTjubu): 


Autorica spominje i prepreke koje se javljaju pri raščišćavanju, a najčešće se odnose na osjećaj krivnje. Tog osjećaja krivnje ipak ne bi trebalo biti jer je taj predmet jednom ispunio svoju svrhu (npr. neka vas je majica prije veselila, ali sada vas više ne veseli) i u redu ga je baciti.

Interesantan je i autoričin odnos prema stvarima. Ističe da bismo se prema stvarima koje često koristimo (recimo, torbu) trebali ponašati kao prema živoj osobi - paziti je, čuvati, a ponekad i zahvaliti za ono što radi za nas. :)

...

Sve u svemu, jedna vrlo neobična i zanimljiva knjiga, s pregršt korisnih savjeta i ideja za promišljanje. Kao što sam već napisala, lako se čita jer je pisana jednostavnim jezikom. U verziji koju sam čitala nije bilo slikovnog prikaza pospremanja odjeće, no negdje sam pročitala da je uvršten u novo izdanje knjige što je definitivno dodatni plus. Još se uvijek nisam odlučila na veliko pospremanje stana, ali moram priznati da me ta mogućnost izrazito privlači (jedino odbijam pospremati gaćice kao što je prikazano u videu, ha ha ha). Ocjena 5/5!

Jeste li i vi upoznati s KonMari metodom? Što mislite o njoj? Slobodno mi svoje mišljenje ostavite u komentarima...

Oznake: , , ,